Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия

Пилоти-професионалисти от Русия масово мигрират в Китай
7 май 2019 15:00, Елка Василева
111
Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия
Снимка: Reuters

На московското летище "Шереметиево" катастрофира на 5 май вечерта самолет Сухой Суперджет 100 (Sukhoi Superjet 100 - SSJ100) на "Аерофлот". Машината изпълняваше полет SU1492 от Москва за Мурманск, но след 28 минути във въздуха пилотите взеха решение да се върнат на летището. Успяха да се приземят едва от втори опит; по време на кацането се запалиха двигателите и се пречупиха стойките на шасито. Пламъци обхванаха цялата опашна част на летателния апарат.

При въздушната катастрофа загинаха 41 души, сред които деца. Успяха да се спасят 33 пътници и четирима членове на екипажа. Образувано е наказателно дело. Руският президент Владимир Путин разпореди внимателно да се разследват обстоятелствата около трагедията, пише РЕГНУМ.

Говорителката на Следствения комитет на Руската федерация Светлана Петренко посочи основните версии за станалото, включващи неблагоприятни метеорологични условия, повреда на самолета, недостатъчна квалификация на пилотите, диспечерите и лицата, осъществили техническия преглед на машината.

Мълния довела до инцидента със самолета на "Аерофлот"?

Командирът на екипажа Денис Евдокимов съобщи за медиите, че самолетът е бил ударен от мълния.

"В момента на кацането нямахме радиовръзка. Успяхме да я възстановим чрез аварийната честота на радиостанцията. Но за кратко и с прекъсвания - щом кажехме няколко думи, връзката изчезваше. Диспечерите ни помагаха, дадоха ни трасе за заход към пистата", каза той.

Евдокимов отбеляза, че по време на кацането е била поддържана обичайната плавна скорост. Огънят по думите му е пламнал вече на пистата: "От кабината слезе първо вторият пилот, след него аз. Не бях погледнал веднага навън - има ли пожарникари, няма ли. Пожарна кола вече имаше. Пожарът при нас започна, след като кацнахме. Ще рече, във въздуха нямаше пожар . . . Пожарът бе след кацането, мисля, че заради приземяването. Сигурно там е причината. Пълните резервоари".

Според източник на Интерфакс самолетът се е запалил поради попадане на страничен предмет в левия горивен резервоар, който е бил разрушен изцяло. Може да са го пробили части от счупения колесник и да се е запалило изхвърленото гориво. Десният резервоар е пострадал по-слабо, повреден е при излизането на машината извън пистата.

"Аерофлот" засега не е правил изявления за причините, довели до извънредното произшествие; компанията съобщи само, че е създадена комисия, за да разследва причините и обстоятелствата около трагедията.

Изпълнителният директор на браншовата агенция "Авиапорт" Олег Пантелеев разказа пред РЕГНУМ, че аварийното кацане на летище "Шереметиево" е първата катастрофа от началото на търговската експлоатация на Суперджет 100. Последният инцидент с такъв летателен апарат е станал при демонстрационен полет в Индонезия, извършван в рамките на експерименталната авиация - следователно машината не се е намирала в търговска експлоатация.

"Причините като цяло се знаят, свързани са с т. нар. човешки фактор, а именно: изпълнявайки демонстрационен полет при лоша видимост, летателният апарат се е сблъскал с наземно препятствие - планински склон. За жалост екипажът не е имал време да предотврати сблъсъка. Но ако имаше данни, че някакви проблеми на Суперджет може да застрашат сигурността на полетите, самолетът нямаше да се експлоатира. Съвсем очевидно е, че всички самолети с валиден сертификат за тип и свидетелство за летателна годност се смятат за безусловно безопасни", съобщи Пантелеев.

Още по темата

Той допълни, че статистиката от използването на Суперджет 100 през 2018 г. е по-добра в сравнение с предходните години, но сегашните събития явно ще се отразят на статистическите данни по най-драматичен начин.

Въздушните катастрофи с руски самолети отдавна не са рядкост. През 2018 г. в Подмосковието катастрофира Ан-148 на компания "Саратовские авиалинии", а над Хмеймим - Ан-26. През 2017 г. се случи катастрофа с хеликоптер Робинсън Ар 66 над езеро Телецкое. През 2016 г. имаше две големи трагедии - Ту-154 на руските ВВС се разби край Сочи, а Боинг 737 на "ФлайДубай" - в Ростов на Дон. През 2015 г. хеликоптер Ми-8 падна в Красноярски край, а Еърбъс А321 на "Когалимавиа" - в Египет.

Русия заема видно място в списъка с въздушни инциденти на планетата. Но дори и тази картина не е пълна. На 11 април 2018 г. например техническа повреда доведе до катастрофа с Ил-76 в Алжир, при която загинаха 257 души. А през 2016 г. на самолета бе извършен възстановителен ремонт в Жуковски край Москва. Трагедии имаше и в съседни страни - Киргизстан и Украйна.

За сравнение ще посочим, че последната голяма въздушна катастрофа в САЩ се случи преди десетилетие - през 2009 г. В авиацията на Китай от години не са регистрирани мащабни произшествия. Впрочем тъкмо в Поднебесната империя мигрират масово пилоти-професионалисти от Русия.

"Ние сме велика авиационна сила, в световната история гордо звучат имената на Жуковски, Циолковски, Нестеров, Чкалов . . . И трябва да сме начело. Какво обаче става всъщност? Заради бюрократични неразбории, под лозунга за борба за сигурност на полетите практически е ликвидирана и е в кома малката авиация, разрушена е авиацията на ДОСААФ*, закриват се отлични авиационни учебни центрове, подготвящи превъзходни специалисти. У нас направо задушават ентусиастите, готови да инвестират пари, да създават за своя сметка летателни училища и летища", разказа пред "Московский комсомолец" руският летец Игор Сулим, изселил се в Китай.

В Русия се случват въздушни катастрофи с различни модели самолети, собственост на различни компании. И при все че изводите за трагедията в "Шереметиево" засега са ограничени и предварителни, в руската авиация безспорно личат системни проблеми. Може би същите, както и в много други сфери от икономиката на страната. Но тук, където грешките се плащат с живота на хора, те няма как да бъдат прикрити и затрупани с безсмислени думи.

*ДОСААФ - обществено-държавна организация в Русия, подпомагаща според статута й укрепването на отбранителната способност на страната, б. пр.
 

/БТА/


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
98
1
 
3
 
! Отговори
Не съм трол преди 4 години
Ударила го е мълния и паднал, голяма работа. То верно, че руснаците не се славят с модерни технологии, ама пък в САЩ падна един от ято гълъби. Не се поддавайте да спекулирате и да ви манипулират. Стават инциденти. Гледната точка и тезите в статиите ви мият очите. Вярвате на някакъв *** дето пише статии по задание. Аз лично не мога още да го хвана про-руска или про-американска медия е тоя сайт. Може и да е про-турска... кой знае
97
7
 
7
 
! Отговори
Инж Илич преди 4 години
По възможност избягвайте да се възползвате от техническия прогрес на тази държава
96
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако наистина една гръмотевица изважда от строя подобен самолет, то това значи че той изобщо няма работа повече в небето. А явно и екипажа, диспечерите също не са били кой знае колко компетентни. Трагедия. Веднага си спомням за Сочи, самолета който катастрофира с Хора на Армията. И за този с руските туристи в Египет. Нещо много станаха. Явно наистина има доста проблеми, и то кардинални
95
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До v да колесника трябва да e здрав и надежден но и в някой ситуаций трябва и да се чупи за безопасност Специализирана материя е ( сам виж че не ми се пишат 100+ поста за обеснения )Не като тая щайга на Сухой де ( дето е збъркана още на ниво проект)
94
3
 
5
 
! Отговори
Алекс преди 4 години
До VКолесника си има граница на натоварването. Когато тя е премината, нищо не може да го спаси.
93
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Направи ми впечатление, че Сухой 100 няма аварийни изходи на крилата както по-вечето самолети на които съм летял. Явно не са задължителни но в случая можеше по дясното крило да се спасят още няколко човека.
92
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До V импорто заменяем е ... Орязаха и Окраха каквото могат Самолета е руски до последния болт за съжаление
91
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Щом на Шереметиево стават тези неща само си представям какво е по другите градове.
90
2
 
6
 
! Отговори
1 преди 4 години
При аварийно кацане на самолет не са достатъчни обикновени противопожарни автомобили! Трябват аеродромни такива, които са с възможност да направят пенна възглавница на пистата, особено когато самолета е с пълни резервоари!Та руснаците , или нямат такива/в което се съмнявам/, или е нямало комуникация между пилотите и РВД за естеството на аварията и от там не са уведомени адекватно спасителните служби.
89
5
 
9
 
! Отговори
Гост преди 4 години
Това което се виждаше на любителското видео е , че нито има пожарни нито аварийни екипи, а това е недопустимо. Чу се че колесниците не са били отворени, ако е така, защо на пистата няма пяна и защо изобщо е кацнал с пълни резервоари, а не е изхвърлил горивото във въздуха. Нещо на мърлящина отиват нещата, а уж държавата била силна, не либерална като в Европа е къде е кконтрола.
88
1
 
6
 
! Отговори
V преди 4 години
Има още два еднакви инцидента с този самолет. На 10 октомври 2018 в Русия и през 2013 в Исландия в рамките на изпитателен полет .И двата случая не е бил пълен с гориво ,а при изпитателния полет е имало само 5 човека .И в двата случая се чупят задните колесници а предния е здрав. При теста пише че е бил без колесници ,ама на снимката се вижда как е нагазил в полето а предния колесник е спуснат точно като при този инцидент.Нещо *** съмнява .Крият нещо руснаците. С тез оптимизации да харчи по малкоо
87
2
 
6
 
! Отговори
Я па я..! преди 4 години
Путин нареди внимателно да се разследват обстоятелствата около трагедията.Правилно.Кай казва че не се вземат мерки ?
86
1
 
9
 
! Отговори
бай ганю преди 4 години
щом пилотите бягат в китай е интересно да се анализират всички причини
85
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Vколесникът трябва да издържи на кинетичната енергия от джаскането в пистата. А кинетичната енергия е теглото по скоростта на квадрат.теглото е било голямо и скоростта е била голяма.Вътре уредите са били повредени от мълнията, а пилотите са били достатъчно неумели да преценят скоростта без уреди. Недостатъчно тренировки без техника.
84
6
 
3
 
! Отговори
V преди 4 години
До 83 Не вярвам да има такива изисквания .Тъкмо обратното колесника трябва да е здрав и надежден ,а не да се чупи.Освен това колесника е на американската фирма Goodrich.Ел системата също е американска .Двигателите са френско руска разработка .Няма в света самолет дето да се произвежда в една държава с изключение на бойните .Много от частите и фюзелажите на еарбъс и боинг се правят в Русия .Има нещо проблем със сметките и натоварването на колесника
83
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен87по-добре хората да потребяват, отколкото 50% от ресурсите да отиват за оръжия.
82
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Философията на потреблението движи света но и ще го погуби чернобил е нищо в сравнение с островите от пластмаса и мъртвите райони в океана причинени от затоплянето . Елниньо значи младенец !
81
9
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
8888,Най-голямата екокатастрофа в света, причинена от алчност, е Чернобил. Цинизмът в случая се допълва и от факта, че се прави всичко възможно за нея дори да не се разбере.
80
14
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
По стара руска традиция руските пилоти удрят по 200 грама водка преди полет за кураж и 300 грама по време на полета, за да поддържат курса.
79
16
 
11
 
! Отговори
8888 преди 4 години
Най-голяма екологична катастрофа в света причинена от човешката алчност - нефтеният разлив в Мексиканския залив от 2010 . Около 780млн!!! литра петрол изтичат в океана . Това е според Бритиш Петролиум. Цинизмът в случая се допълва и от факта ,ч е БП не допускат независими учени да направят оценка на щетите . Тоест може и да са стотици пъти по-големи